Nordås Selegrend Borettslag

... drømmen om de sæle grender

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Home Om Grenda Grendahuset og leie av huset

Grendahuset og leie av huset

E-post Skriv ut PDF

Om Grendahuset og leie av Grendahuset.

Grendahuset er felleseie og kan leies ut til andelseiere for private arrangementer. (Se detaljer lenger nede på siden.) Den som er ansvarlig for leien, må selv være til stede på arrangementet. Kalender over leie av Grendahuset er oppslått på veggen i gangen oppe.

Siden Grendahuset også fungerer som barnehage på dagtid, er det viktig at det vaskes og ryddes etter bruk. De som arbeider i barnehagen, skal finne huset ryddet og rengjort når de kommer på arbeid om morgenen etter et arrangement!

Det er opprettet et husstyre som er ansvarlig for drift og vedlikehold av Grendahuset. Husstyret har utarbeidet retningslinjer for leie av Grendahuset, se nedenfor.

Grendahuset blir brukt til øvingslokale for Grendakoret og iblant for band, mens juniorklubben, seniorgruppen og andre har sine samlinger der. Huset er også åpent for andre fritidsaktiviteter som bordtennis mm. Det samme gjelder for fellesarrangenter og møter i regi av tunene eller borettslaget. Disse aktivitene markeres ikke i kalenderen, og det koster derfor ingenting å bruke (låne) Grendahuset til dette. Men dersom huset bestilles av andre via kalender, slik at det i neste omgang sendes ut en regning, må de planlagte "gratis-aktivitetene" vike.

Huset leies ut til beboerne som festlokale for begivenheter som konfirmasjoner, store dager, brylluper, bursdager, klassefester med mer, og i Grendas regi benyttes det til 17. mai-arrangementer, krokvelder og mange andre festligheter. 

Barnehagen i Grendahuset:
På dagtid er Grendahuset privat barnehage. Nordåsgrenda barnehage er først og fremst for Grendas barn, men her tas også inn barn utenfra, når det er ledige plasser. Barnehagestyret er barnehagens styrende organ og er sammensatt av representanter for foreldre, borettslaget og de ansatte. Styret i barnehagen er representert i styret i borettslaget.


TIL DERE SOM LEIER GRENDAHUSET:

Det kan være vanskelig å vite hva som er forventet med hensyn til rydding og vasking etter bruk. Husstyret har laget denne oversikten som vi håper kan være til hjelp.


Nøkkel:
Alle andelshavere kan få nøkkel til Grendahuset. Nøkkel kan skaffes ved henvendelse til borettslaget (legg lapp i borettslagets postkasse nr. 72, eller kontakt noen i styret). Nøkkelen passer også til vaktmesterkjelleren under nr. 124.  Det betales nå 200 kroner i depositum ved utlevering av nøkkel. De som flytter fra borettslaget skal levere tilbake nøkkelen og samtidig få igjen sitt depositum.

Reservering av Grendahuset: 
Kun andelseiere kan leie Grendahuset, og vedkommende må selv være tilstede under arrangementet.


"Førstemann til mølla"-prinsippet praktiseres ved mindre enn 6 måneder til et arrangement.
Grendahuset kan også reserveres mer enn 6 måneder i forveien. Dersom flere ønsker å leie Grendahuset på samme dag har arrangementer hvor hovedpersonen selv bor i Grenda fortrinnsrett. Hvis det er tilfelle for alle, avgjør husstyret ved loddtrekning på dagen 6 måneder i forkant hvem som får leie lokalet. "Reservert" i kalenderen vil da bli byttet ut med navn på leietaker.

Nytt fra september 2017: Man kan ikke leie Grendahuset en hel helg for å avholde selskap en av dagene dersom andre ønsker å bruke det en av de andre dagene samme helg. Da må de som leier koordinere planleggingen sammen.

Den som ønsker å leie huset, må kontakte styrets representant i husstyret som registrerer all utleie. (Se navn på kontaktpersoner nedenfor.)

Adressen for henvendelser angående utleie er nå (fra januar 2017):

E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen (Liv Selbak).
(Adressen Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen er for tiden ute av drift!)

Mobil: 917 57 398 (Liv Selbak).


Henvendelser kan altså skje både per e-post og via sms (tekstmelding), eller ved å ringe.

Eventuell avbestilling må skje senest en uke før arrangementet skulle ha funnet sted.

Oversikt over når huset er ledig, finnes på Google kalender, se nedenfor:


• Logg inn med 
- brukernavn: nordaasgrenda
- passord: Grendahuset

Klikk på Google kalender og logg på:



OBS! Det kan kun leses, ikke skrives inn i Google-kalenderen. Prøver noen å skrive inn, blir det ikke lagret.
Dersom du allerede er inne på annen/din egen Google-konto, må du først logge ut av denne.

Betaling:
Leien er nå 300 kroner per dag/kveld, uavhengig av hvor stor del av huset som benyttes.
For helgen (lørdag og søndag) koster det 500 kroner.
(Giro sendes ut i etterkant.)

Praktisk informasjon ved leie av Grendahuset:

Angående vasking før/etter arrangementet:
Regelen er at vaskehjelpen skal vaske etter barnehagens slutt alle dagene.
• Hvis dere ønsker at det heller skal vaskes etter et arrangement, må dette avtales i god tid med vaskehjelpen.
• Hvis dere ønsker både å komme til et rengjort grendahus i helgen – og i tillegg ønsker å få hjelp til å vaske etter arrangementet, kan vaskehjelpen kontaktes. (Se oversikt over kontaktpersoner nedenfor.) Det må da betales ekstra for dette direkte til vaskehjelpen.


Før arrangementet:
• Bøtter til utendørs røyking står utenfor vaktmesterkjelleren; det er ikke lov å røyke inne i Grendahuset.
• Barnehagen stabler bort en del utstyr når de ser huset er leiet ut i helgen. Ved store arrangementer kan man ta kontakt med barnehagen for ekstra rydding.
• Det står stoler på hemsen. Nøkkel til hengelås for å felle ned stigen, henger på listen ved kontordøren på kjøkkenet.
• Ekstra bord står nede i 1. etasje bak skyvedøren innerst i rommet.
• Diverse håndklær (kjøkken, toalett), oppvaskkluter, kaffefilter og lys, må man ha med selv. (All mat som finnes i Grendahuset tilhører barnehagen og skal ikke brukes av andre.)
• Borettslagets bestikk og servise står i de tre høye skapene på kjøkkenet. (Ikke bland dette med barnehagens bestikk.)

Under arrangementet:
• Vennligst ta hensyn til naboene ved fest i Grendahuset. Husk å dempe musikken på arrangementet etter klokken 23.


Etter arrangementet:
• Gulv kostes.
• Fjern sorte striper på gulvet.
• Les veiledning om vasking på oppslagstavle i vaskerommet.
• Utstyr – hyller, stoler, bord, røykebøtter – settes tilbake på plass.
• Sigarettsneiper (utendørs) fjernes.
• Hvis ikke annet er avtalt med vaskehjelpen, skal alle gulvene, toaletter og kjøkken vaskes. Vaskeutstyr (OBS spesialvaskemiddel) finnes i vaskerom nede ved garderobe.


Kjøkken:
• Vaskemiddel (hvit boks) til oppvaskmaskinen i skapet til høyre for vinduet.
• Oppvaskmaskinen settes på ved å velge vaskeprogram. (Trykk på sort knapp til venstre på maskinen, deretter på grønn knapp.)
• Kaffetrakter og komfyr vaskes.
• Kjøkkenbenken vaskes.
• Servise og bestikk settes tilbake på plass.
• Tomflasker fjernes.
• Bosset kastes i container i bosshuset.


Generelt:
• Hele huset (toalett, garderobe, gang etc.) skal ryddes og vaskes slik at det er klart til bruk for andre.
• For å se hvordan hyllene skal settes på plass, sjekk oppslått tegning på oransje ark på kjøkkenet. (Hyllene er nummerert.)
• Ovnene skal stå på; sjekk termostatene ved avslutning. Temperaturen skal stå på 24 grader.
• Alle vinduer skal være lukket.
• Alle lamper skal være slukket, unntatt utelamper.
• Alle utvendige dører skal låses.

Regning blir tilsendt etter arrangementet.


Alle som leier Grendahuset er ansvarlige for at huset er ryddet og rengjort etter et arrangement. Hvis noe blir ødelagt, skal det erstattes. Husstyret følger opp ved eventuelle klager over mislighold.


Meld fra om eventuelle mangler om servise etc. til medlemmer i husstyret (se listen nedenfor over kontaktpersoner).


Hilsen husstyret

KONTAKTPERSONER:

For å leie Grendahuset,

ta kontakt med Liv Selbak i nr. 72.
Per e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen .
Per telefon/tekstmelding): 917 57 398 mobil.


Medlemmer av husstyret per januar 2017:
Christina Sørensen, nr. 168, mobil 958 88 294
Christine Holmøyvik, nr. 154, mobil 909 50 778
Anne-Hilde Nagel, nr. 132, mobil 992 05 963
Liv Selbak, nr. 72 - mobil 917 57 398


Vask/renhold:
I ukedagene (mandag – torsdag) vasker Even Madsen. (Han bor ikke i Nordåsgrenda.)
Telefon:  55 13 26 18, mobil 953 35 716. E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen .

I helgene (fredag) vasker nå Zejnepe Dervishaj, som også er ansatt i barnehagen.

 

Sist oppdatert onsdag 17. januar 2018 22:34